API management
Aplikacijski programski interfejs (API) predstavlja posrednički program koji omogućava programerima da povežu različite delove softvera i obezbede njihovu interakciju. Preduzeća koriste API-je za mnoge različite svrhe, od integracije podataka do automatizacije procesa. API-ji su danas pre proizvodi nego delovi koda – imaju detaljnu dokumentaciju, kontrolu verzija i napredno održavanje. Dobavljači API-ja ciljaju određene grupe programera i razumeju njihova očekivanja u smislu sigurnosti, performansi i skalabilnosti.
Upravljanje interfejsom za programiranje aplikacija (API management) sastoji se od skupa alata i usluga koji omogućavaju izgradnju, analiziranje, rad i skaliranje API-ja u bezbednim okruženjima. Danas programeri, preduzeća i organizacije često kreiraju otvorene API-je koji omogućuju drugima da integrišu njihove proizvode i usluge. Kako broj API-ja nastavlja da raste, raste i potreba za nadgledanjem i upravljanjem na bezbedan i skalabilan način.
Zašto je upravljanje API-jem važno?
API-ji otkrivaju podatke kompanija i čine njene usluge dostupnim kroz aplikacije. Organizacije takođe koriste API-je za dodavanje digitalnog sloja u interakciju s kupcima, zaposlenima i partnerima. Kao rezultat toga, upravljanje API-jem je izuzetno važno jer programerima i organizacijama pruža mogućnost da obezbede, skaliraju, upravljaju, analiziraju i monetizuju API programe.
Različite prednosti upravljanja API-jem uključuju:
- Sposobnost donošenja odluka zasnovanih na podacima kroz poslovne uvide stečene iz API analitike;
- Zaštita organizacije od bezbednosnih pretnji koje utiču na API;
- Mogućnost izrade detaljne API dokumentacije koja se može koristiti za privlačenje programera i informisanje korisnika;
- Centralizovana vidljivost koja omogućava preduzećima da vide sve svoje API veze na jednom mestu, čime se smanjuju bezbednosne ranjivosti, smanjuje broj API-ja koji se ponavljaju i identifikuju se praznine koje programeri treba da reše;
- Mogućnost monetizacije API-ja, deljenja prihoda sa partnerima i praćenja naplate u realnom vremenu;
- Stvaranje pozitivnog korisničkog iskustva za korisnike API-ja;
- Poboljšanja agilnosti API-ja i mogućnosti brzog kreiranja novih digitalnih sredstava i
- Sposobnost stvaranja fleksibilnog, okretnog, prilagodljivog i inovativnog ekosistema u kome svi ljudi, procesi i tehnologija mogu da rade zajedno.
Pored toga, upravljanje API-jem omogućava organizaciji da optimizuje postojeće sisteme ažuriranjem zastarelih bezbednosnih protokola tako da odgovaraju savremenim standardima. Softver za upravljanje API-jem takođe može da prevede složene podatke iz starih sistema u savremene formate poruka. Veliki broj kompanija koristi aplikacije i API-je koji ih podržavaju koji su tako postali sastavni deo njihovih digitalnih strategija.
Da bi se iz API-ja izvukao maksimum, neophodno ih je uspešno socijalizovati i unovčavati, što nije moguće bez robusnog API menadžment sistema. Ovi sistemi omogućuju upravljanje uslugama i jednostavan pristup svim mogućnostima putem raznovrsno koncipiranih intuitivnih korisničkih interfejsa. Suštinski benefit odnosi se na mogućnost brzog i efikasnog postavljanja i ponovnog korišćenja integracionih komponenti. Upravljanjem API-jima na jednoj jedinstvenoj i vidljivoj platformi, preduzeća mogu lako da dele API dokumentaciju i standarde kodiranja između timova, smanjujući tako troškove razvoja i vreme izlaska na tržište.
Kontrola pristupa
API platforme za upravljanje takođe pomažu da postojeće usluge budu mnogo bezbednije praćenjem upotrebe API-ja i omogućavanjem integracije najsavremenijih bezbednosnih protokola, uključujući OAuth, JWT i OpenID. Preduzeća mogu da šifruju sve svoje podatke i zahtevaju potpise za kontrolu pristupa, kako bi se osiguralo da samo pravi korisnici pristupaju njihovim podacima. Praćenjem API aktivnosti u realnom vremenu, organizacije su takođe u mogućnosti da identifikuju potencijalne ranjivosti u operativnim sistemima, mrežama, drajverima i API komponentama, nadgledajući eventualno curenje podataka i obezbeđujući uvid neophodan za jačanje bezbednosti API-ja.
Zašto je bezbednost API-ja važna? Hakovani API, koji se koristi povezivanje usluga i prenos podataka, može dovesti do curenja podataka: prema Gartneru, 90% aplikacija za koje je omogućena veb lokacija imaće više napada u izloženim API-jima, nego u korisničkom interfejsu. API-ji proširuju prostor pozicija potencijalnih napada a ovu mogućnost programeri i menadžeri za bezbednost aplikacija lako mogu prevideti.
Olakšana integracija
API-ji su promenili način na koji se razvijaju veb aplikacije, i danas je teško zamisliti softverski projekat bez integracija trećih strana. Veb i mobilna rešenja postala su neophodna za biznise svih tipova i domena, a kako se broj softverskih proizvoda povećava, za kompanije postaje sve važnije da optimizuju svoj razvojni proces. API-ji su upravo ono što pomaže programerima da ubrzaju proces razvoja, poboljšaju bezbednost i dobiju pristup gotovim funkcijama bez potrebe da ih sami razvijaju.
Kada birate API, obratite pažnju na njegovu dokumentaciju i izaberite provajdera koji daje opširne informacije o svom API-ju, uputstva za njegovu integraciju i korišćenje. Dobra dokumentacija treba da sadrži cene, detalje implementacije i ograničenja, tako da nema iznenađenja za vaš razvojni tim ili za vaše poslovanje tokom i nakon integracije. Uverite se da je vaš API dobro testiran, jer greške u API-ju mogu izazvati čitavu lepezu različitih problema, od gubitka neke od funkcionalnosti do potpunog zastoja u radu, gde svaka sekunda košta novca. Uverite se da je kultura obezbeđenja kvaliteta u kompaniji provajdera snažna kako biste dobili dobro testiran API.
Ugrađena podrška za monetizaciju
Monetizacija API-ja je način na koji preduzeća mogu da koriste API-je da zarade novac, direktno ili indirektno. Postoje različiti modeli monetizacije API-ja, od plaćanja tokom korišćenja, preko mesečne/godišnje pretplate do kupovine API transakcija koje se koriste tokom određenog vremena. Monetizacija je u suštini kreiranje poslovnog plana za vaše API-je.
Na ovom mestu treba razmotriti i druge indirektne benefite koje donosi odluka o investiranju u API, kao što su interakcija sa partnerima i dobavljačima sa kojima ranije nije uspostavljen kontakt i dodavanje kupaca iz novih segmenata. Takođe, interni API-ji mogu poboljšati produktivnost i druge performanse zaposlenih ili pomoći u ubrzavanju internih procesa.